خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۰۵ آذر ۱۴۰۲

سرپرست فدراسیون در گفت و گو با مهر؛

دکتر عظیمی: ولادیمیر کرامنیک سال آینده میلادی به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی شطرنج ایران را بر عهده خواهد گرفت

به گزارش روابط عمومی و به نقل از خبرنگار مهر، در اختیار گرفتن مربی خارجی و همکاری با او در بخش های مختلف، یکی از برنامه ها و در عین حال دغدغه های همیشگی فدراسیون شطرنج بوده است. در همین راستا این فدراسیون پیش از بازی های آسیایی اقدام به جذب «سرگی تیویاکف» کرد تا به صورت اختصاصی برای هر یک از ملی پوشان کلاس های آموزشی و رفع اشکال برگزار کند.

این مربی روسی الاصل همکاری کوتاه مدتی با ایران داشت و برای همین همکاری هم متقاضی دریافت 100 دلار برای هر ساعت حضور در کنار شطرنجبازان شده بود. جذب این مربی و هزینه صرف شده برای آن اما رضایت خاطر همه ملی پوشان را فراهم نکرد کما اینکه سید محمد امین طباطبایی صراحتا نسبت به این مسئله انتقاد کرد و گفت که مربی روسی که برای تیم ملی جذب شده در حد و اندازه های ما نیست.

اگرچه تیم ملی شطرنج مردان ایران بعد از حضور «سرگی تیویاکف» و از شرکت در بازی های آسیایی موفق به کسب عنوان تاریخی قهرمانی شد اما فدراسیون شطرنج به منظور جلب رضایت همه ملی پوشان به ویژه نفرات اول تیم ملی که جایگاه بالایی در شطرنج جهان دارند، رایزنی برای جذب مربی خارجی در حد و اندازه آنها را ادامه داد.

نتیجه این مذاکرات پاسخ مثبت «ولادیمیر کرامنیک» بوده است، مربی روسی که در شطرنج جهان شناخته شده است و هزینه همکاری با او به طور حتم بار مالی سنگینی روی دوش فدراسیون می گذارد با این حال همکاری با او در برنامه است.

جذب مربی خارجی برای تیم ملی شطرنج/ رضایت ملی‌پوشان جلب می‌شود

«ولادیمیر کرامنیک» سال آینده میلادی به عنوان سرمربی تیم ملی با فدراسیون شطرنج آغاز به همکاری می کند

شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از میان تمام گزینه هایی که با آنها وارد مذاکره شدیم «ولادیمیر کرامنیک» نرمش بیشتری نشان داده است. اومربی بزرگی در دنیا است که قطعا حضورش در کنار ملی پوشان ما می تواند خیلی کمک حال آنها باشد.

وی با بیان اینکه هنوز زمان سفر این مربی روسی به ایران و حتی چگونگی همکاری با او مشخص نیست، خاطرنشان کرد: برنامه های این مربی تا پایان سال جاری میلادی پُر است و به همین دلیل امسال او را در اختیار نداریم. برای سال آینده میلادی در حال رایزنی هستیم. آخرین پاسخی که او به پیگیری های فدراسیون داده، این بوده که در حال بررسی و جابه جایی برنامه هایش است تا زمان و مدت حضورش در ایران را مشخص کند.

«این مربی می تواند به انتقادات ملی پوشان نسبت به عدم اختیار داشتن مربی در حد و اندازه آنها پاسخ دهد؟»، سرپرست فدراسیون شطرنج در پاسخ به این پرسش گفت: مشکل ما در جذب مربی خارجی سطح بالای ملی پوشان‌مان است و اینکه هر مربی نمی تواند پاسخگوی انتظارات آنها باشد. «سرگی تیویاکف» که حدود سه ماه پیش به ایران آمد مربی خوبی است اما واقعا در حد تمام نفرات تیم ملی ما نبود. خودش هم به این موضوع اعتراف داشت.

وی در این زمینه ادامه داد: موضوع «ولادیمیر کرامنیک» اما متفاوت است. او مربی سطح بالایی است که در شطرنج دنیا مربی در حد و اندازه‌اش به اندازه انگشتان دست است. قطعا این مربی می تواند حتی برای سوپراستاد بزرگ سید محمد این طباطبایی و پرهام مقصودلو مفید و پاسخگو باشد.

عظیمی همچنین در مورد حقوق این مربی گفت: دستمزد مربیان شطرنج بالا است به خصوص اگر ناب و طراز اول باشند. طبق اطلاعات دریافتی ما، رقم حقوق «ولادیمیر کرامنیک» با کشورهایی که با آنها کار می کند ساعتی 250 تا 300 یورو است. یعنی تمرین هشت ساعته در یک روز با این مربی حدود 150 تا 200 میلیون برای شطرنج ایران هزینه دارد.

تیم ملی شطرنج که در بازی های آسیایی قهرمان شد زیر نظر «ولادیمیر کرامنیک» مربی مطرح روسی برای بازی های داخل سالن آسیا آماده خواهد شد

سرپرست فدراسیون شطرنج تصریح کرد: البته هنوز با این مربی در مورد قرارداد مالی به توافق نهایی نرسیده ایم. به هر حال او هم باید به این مسئله توجه داشته باشد که چه استعدادهای نابی در تیم ملی شطرنج ایران هستند. این تیم قهرمان بازی های آسیایی شده و به طور حتم این مسئله یک امتیاز برای این مربی به حساب می آید. با همه اینها همکاری با چنین مربی هزینه هایی بالایی می طلبد اما قطعا ارزش دارد. امیدوارم دوستان مان در وزارت ورزش کمک کنند تا بتوانیم به خوبی از این مربی استفاده کنیم.

وی در مورد رویکردهای موردنظر برای جذب و در اختیار گرفتن «ولادیمیر کرامنیک» گفت: بازی های داخل سالن که با تعویق یک ساله برگزار می شود مهمرین رویدادی است که تیم ملی شطرنج به عنوان قهرمان آسیا باید در آن شرکت داشته باشد. در کنار این مربی برای حضور در این بازی ها آماده خواهیم شد اما همکاری با او تنها محدود به آماده‌سازی ملی پوشان نمی شود. در نظر داریم برای ارتقا سطح مربیان‌مان هم از وجود او بهره ببریم.

عظیمی درعین حال از ادامه همکاری با «سرگی تیویاکف» خبر داد و گفت: از این مربی روسی الاصل برای تیم ملی استفاده نمی کنیم اما او گزینه خوبی برای رده های پایه است. با «تیویاکف» در این مورد توافق هم کرده ایم. او پیش از این هم رفت و آمد زیادی به ایران داشته و با شطرنج کشورمان راحت کار می کند. می توانیم به راحتی برای رده های پایه او را در اختیار داشته باشیم.

سرپرست فدراسیون شطرنج در پایان به حضور نمایندگان ایران در مسابقات جهانی رده های سنی اشاره کرد و گفت: این رقابت ها حدود یک ماه دیگر در العین برگزار می شود. قهرمانان مسابقات کشوری رده های سنی که 12 نفر هستند به همراه 3 بازیکن منتخب کمیته فنی در این مسابقات شرکت می کنند.