خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۱۲ شهريور ۱۳۹۹

می‌توانستیم به عنوان تیم سوم صعود کنیم؛

شفیعی: مقصودلو در المپیاد جهانی پرفراز و نشیب ظاهر شد/ عملکرد خادم‌الشریعه بی‌نظیر بود

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، علیرضا شفیعی مدیرفنی تیم‌های ملی فدراسیون شطرنج درخصوص عملکرد ملی‌پوشان ایران در المپیاد جهانی اظهار داشت: در گروه A که ایران حضور داشت 10 کشور بودند و قرار بود سه تیم از گروه صعود کند. در گروه ایران دو تیم مدعی قهرمانی یعنی چین و هند حضور داشت و از ابتدا همه می دانستیم این دو تیم به عنوان تیم‌های اول و دوم به مرحله بعد صعود می کنند. دو تیم از قدرت‌های جهان هستند و تیم هند در فینال حضور پیدا کرد و مشترکا عنوان قهرمانی را به دست آورد.

وی در ادامه افزود: برای قرار گرفتن در جایگاه سومی گروه و صعود به مرحله بعد رقابت بین چند کشور مثل ایران، آلمان، گرجستان و ویتنام بود. گرجستان و ویتنام کشورهایی بودند که باهمدیگر فاصله خیلی زیادی نداشتند. ما شانس صعود بودیم و بازیکنان خوبی هم در اختیار داشتیم. دور اول توانستیم گرجستان را شکست دهیم ولی در دور دوم به تیم آلمان خوردیم که این تیم هم در نهایت سوم شد و صعود کرد. دیدار با آلمان یک مسابقه کلیدی بود که باید حریف را شکست می دادیم و واقعا فکر می‌کنم اگر ما 10 بار دیگر با آن تیم بازی کنیم 7 بار می‌توانیم پیروز شویم.

شفیعی تصریح کرد: متاسفانه بدشانسی یک مقدار گریبانگیر ایران شد و پرهام مقصودلو نیز در روز اول نتوانست نمایش همیشگی خود را داشته باشد. مقصودلو دلیلی نداشت که با مهره سفید مقابل بازیکن آلمانی ببازد درصورتی که وضعیت‌اش نسبت به حریف هم بهتر بود. طباطبایی نیز درحالی که شرایط بهتری نسبت به حریف بهتر بود بازی را واگذار کرد. آن یک مسابقه کلیدی بود که اگر نمی باختیم قطعا صعود می کردیم. امتیازات زیادی را بازیکنان ما به راحتی از دست دادند و در نهایت چهارم شدیم در حالی که واقعا می‌توانستیم با دقت بیشتر صعود کنیم.

شفیعی در پاسخ به این سوال که کدام از ملی‌پوشان در این مسابقات عملکرد بهتری داشتند، خاطرنشان کرد: ساراسادات خادم الشریعه در این رقابت‌ها فوق‌العاده بود. او از 8 بازی 7 امتیاز آورد و فقط در دو بازی که مهره سیاه داشت آن هم جلوی چین و هند مساوی شد. خادم‌الشریعه در سایر دیدارها عالی بازی کرد و خیلی راحت و بدون اشکال و خیلی مسلط بازی کرد. بازینکان دیگر ما خیلی در این مسابقات فراز و نشیب داشتند و امتیازات زیادی را از دست دادند. پرهام مقصودلو نیز روز اول خوب نبود و سه بازی‌اش را باخت که یکی از آنها بازی کلیدی مقابل آلمان بود. روز دوم هر سه بازی را برد و توانست یک پیروزی ارزشمند را مقابل آناند از هند که قهرمان سابق جهان است به دست آورد.

وی ادامه داد: پرهام در روز سوم هر سه بازی اش را مساوی کرد و می‌توان گفت روند عجیبی در این مسابقات داشت. اگر مقصودلو در این مسابقات آماده‌تر بود قطعا تیم ایران بدون مشکل سوم می شد. بازیکنان دیگرمان طباطبایی، قائم مقامی و آرین غلامی در بخش پسران باز به طور متوسط یک روزهایی خوب بودند و در بعضی بازی‌ها نیز امتیازاتی را به راحتی از دست دادند. باید این موضوع را نیز متذکر شوم که پویا ایدنی به دلیل مشکل کمر که داشت نتوانست در این مسابقات شرکت کند و حضور این بازیکن نیز می‌توانست برای تیم ایران مثمرثمر باشد.

شفیعی در پایان گفت فیده به خاطر مشکلات کرونا برای اولین بار این مسابقات را به صورت آنلاین برگزار کرد که 163 کشور شرکت کردند. این مسابقات یک تجربه بزرگ بود که با مشکلاتی نیز همراه شد.چند کشور در این مسابقات با قطعی اینترنت حتی در بازی فینال مواجه شدند. مسائل دیگری نیز پیش آمد که حتی نتوانستند قهرمان را با قاطعیت مشخص کنند و دو تیم به عنوان قهرمان اعلام شد که موضوع عجیبی بود. ما مشکل خاصی در اینترنت نداشتیم. بچه ها از قبل یک مسابقات تدارکاتی برایشان برگزار شده بود. چند بازیکن در فدراسیون بازی کردند و برخی دیگر از منزل به مسابقه پرداختند.