خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۳ شهريور ۱۳۹۸

تاریخسازی شطرنج باز ایرانی در جام جهانی

فیروزجا راهی دور سوم شد

با پایان بازی دوم مرحله دوم جام جهانی شطرنج، یک شطرنجباز ایرانی برای نخستین بار در تاریخ راهی دور سوم شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، بازی دوم از مرحله دوم مسابقات جام جهانی شطرنج امروز شنبه برگزار شد و نمایندگان شطرنج ایران برابر حریفان خود به یک پیروزی و دو تساوی رسیدند.

امروز علیرضا فیروزجا (2702) با مهره سفید برابر دوبف از روسیه (2699) به پیروزی رسید تا راهی دور سوم شود. بازی اول این دو بازیکن با تساوی به پایان رسیده بود. دوبف شطرنج باز جوان روسی، قهرمان حال حاضر مسابقات سریع جهان به حساب می آید.

این برای نخستین بار در تاریخ است که یک شطرنج باز ایرانی راهی دور سوم می شود.

پرهام مقصودلو (2664) نیز امروز با مهره سیاه برابر لئون آرونیان از ارمنستان (2758) قرار گرفت و به تساوی رضایت داد تا با توجه به شکستش در بازی اول، از جام جهانی کنار برود. آرونیان مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی است و چندی قبل نیز در رقابت های معتبر گرندچس تور سنت لوئیس بالاتر از مگنوس کارلسن، قهرمان شد.

محمدامین طباطبایی (2642) هم با مهره سفید برابر جفری شیونگ از آمریکا (2707) به تساوی رسید تا با دو تساوی ثبت شده برنده این بازی به دیدارهای تکمیلی کشیده شود.

بازی های تکمیلی مرحله دوم فردا یکشنبه برگزار می شود.

دهمین دوره رقابت های جام جهانی در خانتی مانسیسک روسیه برگزار می شود و مجموع جوایز در نظر گرفته شده برای این مسابقات یک میلیون و ششصد هزار دلار است.

طبق اعلام فیده دو فینالیست رقابت های جام جهانی ، سهمیه حضور در رقابت های قهرمانی جهان را کسب خواهند کرد. مگنوس کارلسن که قهرمان حال حاضر جهان است و به طور اتوماتیک در رقابت های قهرمانی جهان حضور خواهد داشت.کاروآنای آمریکایی نیز پیش از این سهمیه حضور در رقابت های قهرمانی جهان را کسب کرده است.