خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

دور پنجم مسابقات شطرنج تیمی جهان/ ایران مغلوب تیم قدرتمند چین شد

تیم ملی شطرنج ایران در پنجمین رقابت خود در مسابقات شطرنج قهرمانی تیمی جهان مقابل تیم ملی چین شکست خورد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، دور پنجم مسابقات شطرنج قهرمانی تیمی جهان امروز در آستانه قزاقستان برگزار شد و تیم ملی کشورمان برابر چین با نتیجه 1.5 بر 2.5 شکست خورد تا دومین شکست ایران در این مسابقات به ثبت برسد.

ایران در این مسابقات در دور نخست مغلوب روسیه شد، در دور دوم با هند مساوی کرد و در دور سوم و چهارم موفق شد سوئد و مصر را شکست دهد.

ریز نتایج دیدار ایران و چین به شرح زیر است:

*دینگ لیرن (2812) 0.5 - پرهام مقصودلو (2673) 0.5

* وی یی (2733) یک - پویا ایدنی (2604) صفر

* بو شیانگجی (2731) یک- محمدامین طباطبایی (2600) صفر

* نی هوا (2663) صفر - علیرضا فیروزجا (2657) یک


دوازدهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی تیمی جهان (آقایان و بانوان) از 13 تا 24 اسفندماه در آستانه قزاقستان برگزار می شود. در این رقابت ها و در بخش مردان 10 تیم به رقابت با یکدیگر می پردازند.

چین (قهرمان جهان)، آذربایجان (قهرمان اروپا)، ایران (قهرمان آسیا)، آمریکا (دارنده بالاترین میانگین ریتینگ قاره آمریکا)، مصر (دارنده بالاترین میانگین ریتینگ قاره آفریقا)، روسیه (بر اساس نتایج المپیاد 2018)، لهستان (بر اساس نتایج المپیاد 2018)، انگلیس (بر اساس نتایج المپیاد 2018)، قزاقستان( کشور میزبان) و هند (تیم منتخب فیده) 10 تیم حاضر در بخش مردان رقابت های تیمی جهان هستند.

لازم به یادآوری است که نخستین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی تیمی جهان در سال 1985 برگزار شد. این رقابت ها تا سال 2009 هر چهار سال یکبار برگزار میشد اما از این سال به بعد با تصمیم فیده هر دو سال یکبار برگزار می شود.

روسیه با شش بار قهرمانی موفق ترین تیم این مسابقات است. پس از این تیم چین با دو دوره قهرمانی در رده دوم پرافتخارترین تیمها قرار دارد. آمریکا، اوکراین و ارمنستان نیز سابقه یک دوره قهرمانی در این مسابقات را در کارنامه خود دارند.