خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۱۵ مرداد ۱۳۹۷

«نابغه» شطرنج جهان با حضور در تسنیم: پیشنهاد تغییر تابعیت شده اما به آن فکر هم نمی‌کنم/ زودتر از 22 سالگی قهرمان دنیا می‌شوم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کسب 6 مدال طلا در 15 سالگی آن هم در یک تورنمنت فقط در توان افراد نابغه است و این نابغه کسی نیست جز علیرضا فیروزجا. نوجوان لاغر اندام شمالی پس از درخشش در رقابت‌های شطرنج جام ملت‌های آسیا میهمان خبرگزاری تسنیم بود و از آرزوهایش برای سال‌های نه‌چندان دور سخن گفت؛ آرزوهایی که به نظر می‌رسد با ادامه همین روند، رسیدن به آنها دور از دسترس نخواهد بود.

  • تسنیم: ابتدا کمی بیشتر از خودت بگو تا آنهایی که تو را نمی‌شناسند، بیشتر با نابغه شطرنج ایران آشنا شوند.
    علیرضا فیروزجا هستم، متولد 28 خرداد 1382 در بابل. شطرنج را از 8 سالگی آغاز کردم که باعث آن هم دایی‌ام بود. با او در خانه‌شان شطرنج بازی می‌کردم و حتی در همان سن بسیار کم پیروز می‌شدم. همین مسئله باعث شد پدرم مرا به هیئت شطرنج بابل ببرد تا شرایط حرفه‌ای‌تری را تجربه کنم.

* تسنیم: چرا رشته‌های دیگر ورزشی را انتخاب نکردی، آن هم در شرایطی که ورزش‌هایی همچون کشتی، فوتبال و ... بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؟
من کلاس فوتبال و شنا هم می‌رفتم، اما حضور در کلاس‌های شطرنج باعث علاقه‌ام به این رشته شد.

* تسنیم: اولین مدالی که گرفتی، در چه سالی بود؟
در 9 سالگی قهرمان مسابقات زیر 10 سال در استان مازندران شدم.

  • تسنیم: شاید اولین تصویری که از تو منتشر شد، مسابقه‌ای بود که با علی دایی داشتی. در واقع آن مسابقه باید بیشتر شناخته شدنت شد. ایده آن بازی از طرف چه کسی بود؟
    پدرم با ارتباطاتی که داشت، شرایط آن بازی را فراهم کرد. اتفاق خوبی برایم بود که شناخته شوم. دایی برخورد خوبی داشت، او تا حدودی با شطرنج آشنا بود و حرکات خوبی انجام می‌داد.

* تسنیم: زمانی که شطرنج را آغاز کردی، چه کسی را به عنوان الگو برگزیدی؟
وقتی شطرنج را شروع کردم، تنها کسی که می‌شناختم، کاسپاروف بود. الان اما چهره‌های زیادی را مد نظر دارم که می‌توان به کارلسن و کرامنیک اشاره کرد.

* تسنیم: به نام مگنوس کارلسن اشاره کردی. به نظرت می‌توانی به سطح این شطرنج‌باز مطرح نروژی برسی؟
چرا که نه، اگر همین گونه جلو بروم، مسابقه بدهم و فدراسیون مربی بگیرد، می‌توانم به سطح اول دنیا برسم. این رویایی است که می‌توانم به آن دست پیدا کنم.

* تسنیم: چه شرایطی را نیاز داری تا به این رویا برسی؟
ما مربی خارجی داریم، اما نیاز است که یک نفر به صورت ثابت در کنارمان باشد. بیشتر از این موضوع، نیاز به مسابقه داریم.

  • تسنیم: ریتینگ فیروزجا در 11 سالگی بهتر از ریتینگ کارلسن در همان سن بود؛ این موضوعی بود که چندین رسانه خارجی به آن پرداختند. تصورت نسبت به آینده‌ات چیست؟
    مطمئنم که می‌توانم قهرمان جهان شوم، فقط باید همین روند را ادامه بدهم.

* تسنیم: کارلسن در 22 سالگی قهرمان جهان شد. می‌توانی زودتر از این به چنین مقام بزرگی برسی؟
یکی از اهدافم این است که قبل از 22 سالگی قهرمان جهان شوم و فکر می‌کنم توانایی این را دارم.

* تسنیم: نکته‌ای که همواره در مسابقات شاهدش هستیم، حضور پدرت در کنار تو است، هر چند در جام ملت‌های آسیا بدون حضور او مسابقه دادی.
همیشه با پدرم به رقابت‌های مختلف رفته‌ام و حتی در کنار او، استاد بزرگ شطرنج شدم. در همدان هم مسابقات طولانی بود و می‌شد که دوری پدر را تحمل کرد. در مجموع حضور او تاثیر زیادی روی من دارد.

* تسنیم: پیگیر رشته‌های دیگر هم هستی؟
بله، فوتبال جهان را دنبال می‌کنم و طرفدار یوونتوس هستم.

* تسنیم: می‌گویند هر جا که شطرنج باشد، به چیز دیگری توجه نمی‌کنی.
واقعاً همین طور است و تا زمانی که قهرمان جهان نشوم، توجهم به چیز دیگری جلب نخواهد شد.

  • تسنیم: درآمدت از شطرنج خوب است؟
    من امسال در مراسم تقدیر که برگزار شد، 107 سکه دریافت کردم که این بیشترین درآمدم بوده است. هرگز به خاطر پول وارد شطرنج نشدم و این چیزها فکر هم نمی‌کنم. الان در خط مقدم مبارزه‌ای هستم که آن را آغاز کردم و به تنها چیزی که فکر می‌کنم، قهرمانی جهان است.

* تسنیم: چقدر برای این رشته هزینه می‌کنی؟
هزینه رقابت‌هایی که در تقویم فدراسیون باشد، از طرف این نهاد پرداخت می‌شود، البته فدراسیون برای رویدادهای دیگر هم کمک می‌کند. در یک سال اخیر که ریتینگم بالا رفته، میزبان‌ها بیشتر همراهی می‌کنند. همچنین با توجه به پست بین‌المللی پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون، شرایط بهتری فراهم می‌شود.

* تسنیم: بحث درباره المپیکی شدن شطرنج، چندین بار مطرح شده است. در صورت تحقق این موضوع، به نظرت می‌توانی مدال‌آور المپیک باشی؟
فکر می‌کنم با توجه به عملکردم در بخش‌های سریع و برق‌آسا، این هدف دور از دسترس نباشد، البته به شرط آنکه شطرنج المپیکی شود.

* تسنیم: امکاناتی که در اختیارت است، به‌روز است؟
بله، خوشبختانه از این بابت مشکلی نیست و تلاش می‌کنم با در اختیار داشتن جدیدترین روش‌ها و کتاب‌ها و تمرین زیاد، بتوانم سطح بالایی داشته باشم. هزینه کتاب‌ها زیاد است و حداقل هر کدام 50 دلار می‌شود که سعی می‌کنم بخرم.

* تسنیم: برسیم به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا؛ تورنمنتی که 6 مدال طلا در آن کسب کردی و ستاره مسابقات بودی. پیش از شروع، تصور این درخشش را داشتی؟
هدفم قبل از شروع مسابقات، دقیقاً این بود که همه مدال‌های طلا را بگیرم، چون دو سال قبل فقط 2 مدال طلا کسب کردم، اما این بار می‌دانستم که در بخش تیمی شرایط خوبی داریم و در انفرادی هم خودم باید بدرخشم.

  • تسنیم: عملکرد سایر کشورها چگونه بود؟
    هند همان تیمی را به ایران آورد که در المپیاد جهانی 2014 سوم شده بود، اما توانستیم در هر سه بخش شکست دهیم که افتخار بزرگی بود. چین هم حریفی سرسخت بود و رقابت تنگاتنگی داشتیم.

* تسنیم: پس از این درخشش‌ها، آیا پیشنهاد قبول تابعیت کشوری دیگر به تو شده است؟
نمی‌خواهم اسم ببرم، اما چنین پیشنهاداتی شده است، ولی برایم اهمیتی ندارد، چون به آنها حتی فکر هم نمی‌کنم.

* تسنیم: تیم ایران در یکی، دو ماه آینده باید در المپیاد جهانی شرکت کند. این بار چه نتیجه‌ای خواهید گرفت؟
امسال قوی‌تر از دوره قبلی هستیم و فکر می‌کنم بتوانیم حداقل جزو 10 تیم برتر باشیم.

* تسنیم: تمرکز بر روی شطرنج باعث می‌شود که زیادی وقت رفتن به مدرسه نداشته باشی. آیا در این موضوع دچار مشکل شده‌ای؟
خوشبختانه مسئولان مدرسه همکاری لازم را دارند و با آنکه به تورنمنت‌های مختلف می‌روم، اما فرصت لازم برای امتحانات را به من می‌دهند.

* تسنیم: با این همه افتخار، خارجی‌ها لقب خاصی به تو داده‌اند؟
بله، آنها مرا با لقب «نابغه» صدا می‌کنند که برای خودم بسیار جالب توجه است.

  • تسنیم: به نظرت کم‌کم تبدیل به بِرند شطرنج می‌شوی؟
    در گذشته همه، شطرنج را با نام نفراتی همچون احسان قائم مقامی و پوریا درینی می‌شناختند. آنها بزرگان این رشته هستند و اگر از ظرفیت آنها استفاده شود، قطعاً شطرنج ایران روزهای درخشانی را به خود خواهد دید. من همچنین در سال 96 در کنار نفراتی مثل حسن یزدانی، نامزد بهترین ورزشکار مازندران بودم که این برایم اتفاق خوبی بود.

* تسنیم: چه درخواستی از مسئولان ورزش داری؟
فدراسیون این روزها عملکرد خوبی دارد، اما به لحاظ بودجه در مضیقه است. درخواستم فقط برای حل مشکلات است تا شاهد درخشش بیشتری باشیم.

  • تسنیم: حرف پایانی.
    می‌خواهم از همه پیشکسوتان، مسئولان و به ویژه خانواده‌ام تشکر کنم که کمک زیادی به رشد من کرده‌اند و امیدوارم با قهرمانی در جهان، جواب زحمات آنها را بدهم.

مشاهده خبر در سایت تسنیم ‌: http://tn.ai/1794560