خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۷ شهريور ۱۳۹۷

مدیر کل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان: فدراسیون شطنج توانست با برنامه ریزی بلندمدت موفقیت های بسیار مهمی به دست آورد

تهران - ایرنا - موفقیت تیمی و انفرادی شطرنج بازان ایرانی در 2 ماه گذشته موجب شد تا برخی از کارشناسان، قهرمانی تیم ملی در جام ملت های آسیا و قهرمانی انفرادی جوانان جهان را ناشی از پروسه برنامه محور تعریف کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «پرهام مقصودلو» نابغه جوان شطرنج ایران با کسب 9.5 امتیاز از 11 بازی توانست عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج جوانان جهان را از آن خود کرد. این عنوان در حالی به دست آمد که پیش از وی هیچ شطرنج بازی از ایران نتوانسته بود چنین عنوانی در رده سنی جوانان کسب کند.
موفقیت مقصودلو در شطرنج قهرمانی جوانان جهان در شرایطی نوید روزهای خوبی برای این ورزش کشور می دهد که تیم ملی ایران با میانگین سنی کمتر از 20 سال توانست برای نخستین بار عنوان عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا را از آن خود کند. همچنین در سال 2016 تیم ملی نوجوانان ایران قهرمانی المپیاد این رده سنی شد و تیم بزرگسالان کشورمان نیز در گروه B المپیاد جهانی شطرنج در باکو عنوان نخست را به دست آورد.
«علیرضا محجوب» استاد بزرگ شطرنج در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: روند رو به رشد شطرنج ایران از سال 2015 شروع شده است. در آن سال فدراسیون شطرنج با همکاری کارشناسان و اعضای کمیته فنی نفراتی را برای تیم ملی انتخاب کرد که در آن تیم، نوجوانانی مانند «پرهام مقصودلو»، «محمدامین طباطبایی»،«علیرضا فیروزجاه» و«شاهین لرپری زنگنه» حضور داشتند که امروز نفرات نخست شطرنج کشور هستند و نفرات اصلی تیم قهرمان ایران در جام ملت های آسیا 2018 بودند.
وی با اشاره به چشم انداز فدراسیون شطرنج برای تیم ملی بزرگسالان گفت: هدف اصلی فدراسیون از گردآوری نخبگان شطرنج کشور در تیم نوجوانان پایه سازی برای تیم ملی بزرگسالان بود و با این روند یک تیم منسجم از بهترین نوجوانان ایران تشکیل شد. این افراد هم اکنون نفرات نخست شطرنج ایران هستند و در سال 2015 نیز توانستند برای نخستین بار قهرمان المپیاد زیر 16 سال جهان در مغولستان باشند.
مربی تیم ملی نوجوانان گفت: نوجوانان در آن برهه از زمان بر پایه تلاش شخصی و دانش مربیان داخلی توانستند این موفقیت را کسب کنند اما زمانی که به سطح بزرگسالان رسیدند فدراسیون با علم به نقش فراگیری دانش روز در پیشرفت شطرنج، «ایوان سوکولوف» را برای هدایت تیم ملی انتخاب کرد و با این مربی هلندی توانستیم پس از 70 سال قهرمان آسیا شویم.
عضو سابق تیم ملی شطرنج ایران گفت: گردش نخبگان در شطرنج ایران در مسیر رشد و ترقی قرار گرفته و دیگر مانند گذشته، نگران جایگزینی ورزشکاران نیستیم زیرا در بخش نوجوانان استعدادهای خوبی برای رسیدن به تیم ملی جوانان و بزرگسالان داریم و بدون شک در آینده بیشتر از آنان خواهیم شنید.

** نگاه وزارت ورزش به شطرنج ویژه است
موفقیت های شطرنج بازان ایران در رده های سنی مختلف و کسب عنوان قهرمانی المپیاد نوجوانان، قهرمانی تیمی آسیا و قهرمانی انفرادی جوانان جهان، فدراسیون شطرنج را به الگویی مناسب برای توسعه برنامه محور رشته های ورزشی تبدیل کرده است.
«احمد سعادتمند» مدیرکل دفتر توسعه آموزش‌های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و امور جوانان با اشاره به موفقیت های فدراسیون شطرنج و ورزشکاران تحت نظر آن در سه سال گذشته گفت: بنا به آمار موجود از سال 2015 افزایش قابل توجهی در بخش شطرنج بازان دارای ریتینگ جهانی داشتیم و شمار استاد بزرگ های ایران از 11 نفر در سال 2015 به 17 نفر در 2018 رسیده است. همچنین برنامه ریزی این فدراسیون برای توسعه شطرنج موجب شد تا برگزاری سالانه 100 مسابقه در کشور به ماهی 100 مسابقه در رده های سنی برسد و این خود حس رقابت در نوجوانان و جوانان به وجود آورد.
وی تصریح کرد: افزایش تعداد نفرات دارای ریتینگ جهان، افزایش تعداد استاد بزرگ های شطرنج و شمار مسابقات داخلی یک کار ساده و برنامه کوتاه مدت نیست که در سه سال گذشته انجام شده باشد بلکه برنامه ریزی بلند مدتی است که در راستای چشم انداز توسعه ورزش شطرنج از سوی این فدراسیون اجرایی می شود.
سعادتمند با اشاره به اهمیت این موفقیت ها گفت: وزارت ورزش و امور جوانان در تخصیص اعتبار به فدراسیون ها میزان موفقیت آنان را در نظر خواهد گرفت و بدون شک فدراسیون شطرنج در تخصیص اعتبارات وزارت ورزش جایگاه ویژه ای دارد زیرا این فدراسیون توانست با برنامه ریزی بلندمدت موفقیت های بسیار مهمی به دست آورد.
مدیرکل دفتر توسعه آموزش‌های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بهره مندی مقصودلو از قانون معافیت برای قهرمانان گفت: موفقیت این نابغه جوان شطرنج ایران بر کسی پوشیده نیست و ما نیز در جلسه با «محمدرضا داورزنی» این مساله را مطرح خواهیم کرد تا دغدغه های این شطرنج باز در زمینه خدمت سربازی مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به آنچه گفت شد در حالی که برنامه های بلند مدت فدراسیون شطرنج براساس پشتوانه سازی برای آینده است، اجرای بدون وقفه این برنامه ها و استمرار موفقیت رده های سنی مختلف در سطح مسابقات جهانی و آسیایی می تواند به اعتبار شطرنج ایران در فدراسیون جهانی این رشته (فیده) کمک کند.
در این زمینه باید حمایت از تیم ملی بزرگسالان که در شرایط کنونی نفرات اصلی آن از جوانان و نوجوانان است مورد توجه فدراسیون، وزارت ورزش و امور جوانان و نهادهای مختلف قرار گیرد تا بتواند بدون دغدغه درس، خدمت سربازی و معیشت تمرینات این رشته را دنبال کنند. تحقق چنین مهمی می تواند شطرنج ایران را برای چند دهه بیمه کند زیرا برخلاف سایر رشته های ورزشی سن بازنشستگی این رشته بسیار بالا است.