خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۸ بهمن ۱۳۹۵

بازدید معاون وزیر ورزش و جوانان از رقابتهای شطرنج قهرمانی بانوان جهان/ داورزنی: به دنیا نشان دادیم که چه کشور امنی داریم

دکتر محمدرضا داورزنی روز پنجشنبه با حضور در محل هتل اسپیناس پالاس از رقابتهای شطرنج قهرمانی بانوان جهان بازدید کرد. معاون وزیر ورزش و جوانان که ریاست ستاد برگزاری این رقابتها را نیز بر عهده دارد پس از این بازدید در محل تفسیر رسمی این مسابقات حاضر شد و در پخش ویدئویی زنده در خصوص این میزبانی توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان اظهار داشت: برگزاری این چنین رویدادی سختی‌های خاص خودش را دارد و بدون همت و تلاش شبانه‌روزی امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید میزبان رویداد مهمی مانند قهرمانی جهان باشید. این را می‌طلبد همه با هم تلاش مصاعفی را انجام دهند تا این کار به نحو احسن انجام شود.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته و یا هفته‌ها قبل قرار بر این شد که این میزبانی در ایران باشد، گروه‌های مختلفی کمک کردند. این خودش یک ثبت رکوردی است برای توانمندی کشورمان. رویکرد فدراسیون‌های جهانی هم در مورد میزبان‌ها به این شکل است که آنها می‌خواهند بدانند وقتی برای اولین بار این رویداد برگزار می‌شود، کیفیت چگونه است. نحوه استقبال تماشاگران و پخش تلویزیونی مهم است، وقتی من با رئیس فدراسیون جهانی و رئیس‌جمهور مولداوی که به اینجا آمده بودند، صحبت می‌کردم از نحوه میزبانی راضی بودند.

معاون وزیر ورزش در مورد رویکرد وزارت ورزش برای اخذ میزبانی رویدادهای بین‌المللی به خصوص در بخش بانوان چگونه است، گفت: یکی از استراتژی‌های جدی وزارت ورزش این است که بتواند با کمک فدراسیون‌های مختلف میزبان رویدادهای مهمی شود که چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان برگزار می‌شود. طبیعتاً برگزاری مسابقات در بخش بانوان سختی‌های بیشتری نسبت به بخش مردان دارد. چندین سال است در رویدادهای مهم مثل کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری، والیبال و بسکتبال میزبانی می‌کنیم. در طول سال‌های پس از انقلاب کشور ما با جنگ، تحریم و سیاه‌نمایی‌هایی روبرو بوده و تصویر نادرستی از ایران به جهان مخابره کردند که شرایط ایران برای رفت‌وآمد ناامن است. در برخی از کشورها ورزشکاران خود را برای سفر به ایران منع می‌کنند. انجام این میزبانی‌ها و انعکاس آنها در سطح بین‌المللی بازتاب‌های بسیار خوبی داشته است. ما این مورد را داشته‌ایم که ورزشکارانی از آمریکا، انگلیس و کانادا به کشورمان آمده‌اند و پس از بازگشت مبلغ شرایط و میزبانی‌های خوب ما شدند. الان برای دنیا بسیار جالب است که رسانه‌های مختلف غربی اذعان می‌کنند که شرایط ایران، شرایطی است که بانوان محددیت دارند و حقوق بشر در آن رعایت نمی‌شود و به‌نوعی ما را با برخی کشورهای دیگر که در این زمینه مانند عربستان تندروی دارند، مقایسه می‌کنند.

داورزنی ادامه داد: همین الان که ما میزبان قهرمانی جهانی شطرنج هستیم، در کیش مسابقات والیبال ساحلی برگزار می‌شود که 67 تیم از حدود 25 کشور دنیا در آن حضور دارند. در بوشهر فوتبال ساحلی را برگزار می‌کنیم که آن‌هم بین‌المللی است. طبیعتاً در کرمانشاه مسابقات بین‌المللی کشتی برگزار می‌شود که از خود آمریکا هم در آن حضور دارند. بعد از انتخابات آمریکا و آمدن ترامپ شرایطی به وجود آمده که ما می‌توانیم علی‌رغم بحث‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا انجام می‌دهد، بگوییم کشور ما کشوری است که در این حوزه از دنیا در امن‌ترین شرایط خودش مسابقه برگزار می‌کند. در کرمانشاه که نزدیک مرز عراق است، مسابقات بین‌المللی کشتی برگزار می‌کنیم. طبیعتاً برای دنیا عجیب است که این رقابت‌ها در 250 کیلومتری شهر بغداد برگزار می‌شود. در سایر نقاط ایران هم رویدادهایی برگزار می‌شود که الان به جرات می‌توانم بگویم از 50-40 کشور دنیا میهمان داریم.

وی گفت: موضوع شطرنج شرایط خاص‌تری دارد و وقتی منعکس می‌شود که تعداد زیادی خانم از سرتاسر جهان به ایران آمده‌اند و در امنیت کامل مسابقه می‌دهند و برمی‌گردند، چه ابزاری بهتر از این می‌توانید برای تبلیغ کشورتان پیدا کنید. ما به دنیا نشان دادیم چه کشوری داریم و چه امنیتی‌ داریم. می‌دانید که تعداد زیادی شبکه فارسی‌زبان درست کرده‌اند که علیه کشورمان تبلیغ کنند. این میزبانی‌ها، جوسازی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که ایجاد می‌شود را خنثی می‌کند. استراتژی وزارت ورزش این است که تلاش کند که در تهران و سایر شهرهای کشور میزبانی‌های مختلفی را داشته باشیم. این بسیار مهم است که توانمندی‌ها و زیبایی‌های کشورمان را به جهان نشان دهیم. فدراسیون شطرنج برای این میزبانی حرکات خوبی انجام داده و زیبایی‌های کشورمان را به نمایش گذاشته است و هر شطرنج‌باز که بر روی هر میزی که قرار می‌گیرد زیبایی‌های کشورمان را می‌بیند و این یک تبلیغ بسیار ارزشمند برای کشورمان است. باید از همه دست اندرکاران و زحمت‌کشان تشکر کنم.