خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۱۱ خرداد ۱۳۹۰

شائبه وجود تبانی در مسابقات شطرنج قهرمانی کشور آقایان در سال گذشته موجب شد تا رده بندی این مسابقات تا اطلاع ثانوی ابطال شود. 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، مهندس کامبوزیا رئیس فدراسیون ایران و نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج در گفت و گویی به تشریح این شرایط پرداخت. وی در این باره گفت:" با توجه به بررسی های صورت گرفته درباره مسابقات قهرمانی کشور متوجه شدیم که متاسفانه برخی از بازیکنان در این مسابقات برای ایجاد تغییر در جدول رده بندی دست به تبانی زده اند که این افراد در جلسات متعدد کمیته انضباطی به تبانی خود اعتراف کرده اند. با توجه به اینکه خود بازیکنان متخلف به عمل خود اعتراف کردند، کمیته انضباطی نیز برای آنها حکمی صادر کرد و این حکم به آنها ابلاغ شد." رئیس فدراسیون شطرنج همچنین اعلام کرد:" بعد از این ماجرا مدارکی بدست آمد که نشان می داد به غیر از این دو بازیکن، افراد دیگری هم در این مسابقات مرتکب تخلفات مشابهی شده اند. به دلیل اینکه حساسیت موضوع برای فدراسیون بسیار زیاد است و دوست نداریم حق هیچ فردی نیز پایمال شود، بررسی موضوع را به کمیته انضباطی سپردیم." نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج درباره ابطال جدول رده بندی مسابقات شطرنج قهرمانی کشور گفت:" با توجه به مستندات موجود فعلا جدول رده بندی مسابقات شطرنج قهرمانی کشور را تا اطلاع ثانوی باطل اعلام کرده ایم تا پس از بررسی های نهایی و رای کمیته انضباطی به طور شفاف موارد را اعلام کنیم. بررسی ها نیز به زودی انجام خواهد گرفت و به اطلاع همگان می رسد." مهندس کامبوزیا در پایان درباره اینکه کدام افراد در این ماجرا حضور داشته اند گفت:" نام افرادی اعلام شده و مستنداتی نیز وجود دارد اما هنوز اثبات نشده است که این افراد مرتکب تخلف شده اند. تا زمانی که پرونده به طور کامل بررسی نشود و تخلف افراد نیز به طور شفاف مشخص نشود، نمی توانیم نام فردی را اعلام کنیم. در حال حاضر نیز کمیته انضباطی به بررسی مستندات مشغول است و نتیجه به زودی اعلام خواهد شد.